Περιβαλλοντικά 2023 – 2024

Επίσκεψη στο Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας

Η ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης των μαθητών αποτελεί πρώτιστο μέλημα του 1 Γυμνασίου Πύργου και αυτό έχει καταστεί φανερό μέσα από την πληθώρα των περιβαλλοντικών δράσεων και εκδηλώσεων καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους.

Ακολουθώντας αυτή την πρακτική και στο πλαίσιο των προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων 77 μαθητές του σχολείου επισκέφθηκαν το Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας στην Κηφισιά την Τετάρτη 3 Απριλίου 2024, κατά την πρώτη ημέρα της τριήμερης εκπαιδευτικής επίσκεψης τριών προγραμμάτων στην Αθήνα. Πρόκειται για τα προγράμματα:

  • «Το φυσικό περιβάλλον ως πηγή έμπνευσης και πεδίο διαλόγου με την τέχνη»
  • «Λογοτεχνικό εργαστήρι»
  • «Τα Μαθηματικά στην καθημερινή μας ζωή»

Κατά την επίσκεψή τους οι μαθητές περιηγήθηκαν εκ περιτροπής στους χώρους του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας και του Κέντρου Γαία.

Στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας εντυπωσιάστηκαν από τον πλούτο και την ποιότητα των εκθεμάτων στους χώρους της βιολογίας των φυτών, σχεδιασμένους αρχικά από το Βρετανικό Μουσείο Φυσικής Ιστορίας, καθώς και από τα εκθέματα των ζωολογικών, γεωλογικών και άλλων χώρων του Μουσείου. Ήταν μια μοναδική ευκαιρία για τους μαθητές να γνωρίσουν βιωματικά μέρος της βιοποικιλότητας της πατρίδας μας, αλλά και ολόκληρου του πλανήτη.

Στο Κέντρο Γαία, οι μαθητές ξεναγήθηκαν στη διαδραστική έκθεση με τίτλο «Κλιματική Αλλαγή και Εμείς». Η έκθεση αποτελείται από 17 εκθεσιακούς σταθμούς με διάφορες θεματικές που σχετίζονται με την κλιματική αλλαγή, τόσο σε παγκόσμια όσο και σε προσωπική κλίμακα.

Η κλιματική αλλαγή είναι το μεγαλύτερο περιβαλλοντικό πρόβλημα που απασχολεί την παγκόσμια κοινότητα, καθώς απειλεί άμεσα τη συνέχιση της ζωής μας, όπως τουλάχιστον τη γνωρίζουμε έως σήμερα. Σκοπός της έκθεσης είναι οι επισκέπτες να αντιληφθούν τις συνέπειές της, τον βαθμό στον οποίο μας επηρεάζουν, αλλά και τον τρόπο που ο καθένας ξεχωριστά μπορεί να βοηθήσει. Με την επικοινωνία του μηνύματος της έκθεσης, η νέα γενιά ενημερώνεται για τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, έτσι ώστε να προετοιμαστεί και να τις αντιμετωπίσει έγκαιρα και αποτελεσματικότερα. 

Η χρήση των διαδραστικών εκπαιδευτικών παιχνιδιών ενθουσίασε τους μαθητές και συνέβαλε ολοφάνερα στην επίτευξη του στόχου της έκθεσης. Οι εικόνες είναι χαρακτηριστικές.

Στο Κέντρο Γαία επίσης οι μαθητές ξεναγήθηκαν στην Ψηφιακή Έκθεση «Σεισμός στο Μουσείο», μια πρωτότυπη, εκπαιδευτική πρωτοβουλία, που επιτρέπει στους επισκέπτες να «περιηγηθούν» και να γνωρίσουν καλύτερα αυτό το φυσικό φαινόμενο μέσα από διαδραστικές εφαρμογές και καινοτόμες μεθόδους υψηλής τεχνολογίας. Μοναδικά μοντέλα υδρογείων, που δίνουν πληροφορίες για τους σεισμούς, εκπαιδευτικά βίντεο είναι μερικά από τα εκθέματα. Η διαδραστική εμπειρία της έκθεσης συμπληρώθηκε με την «Καρέκλα Εικονικής Πραγματικότητας», αλλά και τις εφαρμογές «Σεισμός στην Πόλη» και «Γίνε Σεισμοειδικός», μέσα από τις οποίες οι μαθητές ενημερώθηκαν σχετικά με το πώς μπορούν να προστατεύονται όταν συμβαίνει σεισμός.

Η αισθητική των χώρων του Μουσείου, το φιλόξενο περιβάλλον, ο πλούτος και η ποιότητα των εκθεμάτων, η αρτιότητα των εκπαιδευτικών εφαρμογών συνέβαλαν στο να γίνει η επίσκεψη όχι μόνο εποικοδομητική, αλλά και εξαιρετικά ευχάριστη σε όλους, μαθητές και εκπαιδευτικούς. Συνοδοί των μαθητών κατά την εκπαιδευτική επίσκεψη ήταν οι υπεύθυνοι των προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων: κ. Μποσμή Αικατερίνη, κ. Σαργέντη Βασιλική, κ. Αθανασοπούλου Ελένη, κ. Τσάμη Φωτεινή, κ. Κουτσοβασίλη Ελένη, κ. Βασιλάκης Σταύρος

image-8
image-10
image-11
image-12
image-13
image-14
image-15
image-16
image-17
image-18
image-19
image-20
image-21
image-22
image-23
image-24
image-25
image-26
image-27
image-28
image-29
image-30
image-31
image-32
previous arrow
next arrow
image-8
image-10
image-11
image-12
image-13
image-14
image-15
image-16
image-17
image-18
image-19
image-20
image-21
image-22
image-23
image-24
image-25
image-26
image-27
image-28
image-29
image-30
image-31
image-32
previous arrow
next arrow

Επίσκεψη στο ΚΠΙΣΝ και στο Ευγενίδειο Πλανητάριο

Με την επίσκεψη στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος και στο Ευγενίδειο Πλανητάριο ολοκληρώθηκε η τριήμερη εκπαιδευτική επίσκεψη των μαθητών του 1ου Γυμνασίου Πύργου στην Αθήνα την Παρασκευή 5 Απριλίου 2024.

Κατά την παραμονή τους στο ΚΠΙΣΝ οι μαθητές περιηγήθηκαν στους κοινόχρηστους χώρους του Ιδρύματος και στο Πάρκο Σταύρος Νιάρχος, ενώ παράλληλα συμμετείχαν σε δράσεις ανάλογες με τη θεματολογία του προγράμματος σχολικών δραστηριοτήτων στο οποίο συμμετέχουν.

Έτσι, η περιβαλλοντική ομάδα «Το φυσικό περιβάλλον ως πηγή έμπνευσης και πεδίο διαλόγου με την τέχνη» παρακολούθησε το βιωματικό πρόγραμμα του ΚΠΙΣΝ με τίτλο «Βιωσιμότητα και Τέχνη». Οι μαθητές αρχικά ενημερώθηκαν από τους αρμόδιους εκπαιδευτικούς τους τρόπους με τους οποίους το ΚΠΙΣΝ αποτελεί πρότυπο περιβαλλοντικής βιωσιμότητας σε τρία επίπεδα: σχεδίαση & κατασκευή, λειτουργία, αποτύπωμα στο τοπικό οικοσύστημα. Αξιοσημείωτο είναι ότι το Πάρκο Σταύρος Νιάρχος αποτελεί τον μεγαλύτερο δημόσιο μεσογειακό κήπο στον κόσμο, αλλά και σημείο αφετηρίας στη στρατηγική προσπάθεια για την ανάπτυξη της περιβαλλοντικής συνείδησης του κοινού.

Στη συνέχεια, παρακολούθησαν μία παρουσίαση σύγχρονων μορφών βιώσιμης τέχνης ή τέχνης που εγείρει τον προβληματισμό για τα φλέγοντα περιβαλλοντικά ζητήματα (Περιβαλλοντική τέχνη, Land art, Eco art, Upcycled art, κ.λπ.), λαμβάνοντας έτσι το ερέθισμα ώστε να δημιουργήσουν το δικό τους έργο τέχνης με τη βοήθεια του ήλιου, σε ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον εικαστικό εργαστήριο κυανοτυπίας.

Η ομάδα φιλαναγνωσίας του σχολείου μας «Λογοτεχνικό Εργαστήρι» επισκέφτηκε την Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος. Από την Αγορά οι μαθητές εισήλθαν στον μεγάλο ανοιχτό χώρο υποδοχής της ΕΒΕ από όπου είχαν άμεσο οπτικό προσανατολισμό προς όλες τις λειτουργίες της βιβλιοθήκης και κυρίως προς τον εμβληματικό Πύργο Βιβλίων ύψους 20 μέτρων. Εκεί συνάντησαν την αρμόδια εκπαιδευτικό που ανέλαβε την ξενάγησή τους στον χώρο και την ενημέρωσή τους σχετικά με την ιστορία της Εθνική Βιβλιοθήκης, η οποία ως θεσμός χρονολογείται από το 1832 και περιλαμβάνει περισσότερα από 1.000.000 βιβλία, περιοδικά και ένα πλήθος σπάνιων χειρόγραφων κωδίκων από τον 9ο έως τον 19ο αιώνα.

Στη συνέχεια οι μαθητές έλαβαν πληροφορίες για τον τρόπο και τις συνθήκες μετεγκατάστασης της ΕΒΕ από το Βαλλιάνειο Μέγαρο στο κτίριο του ΚΠΙΣΝ, ένα υπερσύγχρονο κτίριο που αγγίζει τα 24.000 τ.μ. και συνδυάζει την παράδοση με την τεχνολογική καινοτομία. Ο κορυφαίος θεσμός, που αποτελεί θεματοφύλακα της ελληνικής γραμματείας, εισέρχεται στη ψηφιακή εποχή και παράλληλα επαναπροσδιορίζει τη σχέση του με το κοινό και επεκτείνει τη δράση του από αποκλειστικά ερευνητική βιβλιοθήκη σε δημόσιο μέσο προσβάσιμο από επισκέπτες όλων των ηλικιών και μορφωτικών επιπέδων. Στο πλαίσιο αυτό δημιουργήθηκε στο ισόγειο και στο 2ο επίπεδο του κτιρίου το Δανειστικό Τμήμα της Βιβλιοθήκης στους χώρους του οποίου περιηγήθηκαν οι μαθητές. Τέλος , οι μαθητές πληροφορήθηκαν τους κανόνες πρόσβασης και χρήσης των υπηρεσιών του Τμήματος Γενικής Συλλογής αλλά και την διαδικασία απόκτησης κάρτας μέλους της ΕΒΕ. Παράλληλα, βίωσαν την ηρεμία και τη γαλήνη που επικρατούσαν στον χώρο και αποχώρησαν κατενθουσιασμένοι για όσα είδαν και έμαθαν.

Η ομάδα των παιδιών του προγράμματος «Τα Μαθηματικά στην καθημερινή μας ζωή» αφού ξεναγήθηκαν επίσης στην Εθνική Βιβλιοθήκη, συμμετείχαν στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Εργαστήριο Robotics», ένα εργαστήριο κατασκευής και προγραμματισμού (coding), στο οποίο τα παιδιά καλλιεργούν τις δεξιότητες του 21ου αιώνα, δημιουργώντας τα δικά τους ρομπότ με θέμα την ανακύκλωση, τον βιοκλιματικό σχεδιασμό και με στόχο την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση. Οι μαθητές προγραμμάτισαν τα ρομπότ, ώστε να μετακινούνται, να περιστρέφονται, να μιλούν και να ανακυκλώνουν, σε ένα πάρκο – μακέτα, εμπνευσμένο από παιδιά!

Στην συνέχεια οι μαθητές του προγράμματος επισκέφθηκαν τον Φάρο, με θέα που εκτείνεται από τον λόφο της Ακρόπολης ως τον Σαρωνικό.

Επίσης, είναι σημαντικό να αναφερθεί ο ενθουσιασμός των παιδιών με τα «Χορογραφημένα Σιντριβάνια» στο Κανάλι που παρουσιάζουν καθημερινά εντυπωσιακές χορογραφίες (water shows), εμπνευσμένες από μελωδίες διάσημων συνθετών.

Τέλος, όλοι οι μαθητές επισκέφθηκαν το Ευγενίδειο Πλανητάριο όπου παρακολούθησαν μία εντυπωσιακή προβολή με τίτλο «Το Κέντρο του Κόσμου». Κύριο θέμα της η συναρπαστική εξέλιξη των αντιλήψεων του ανθρώπου για τη θέση της Γης και κατά συνέπεια του ανθρώπου στο Σύμπαν. Η ψηφιακή αυτή παράσταση, που εντυπωσιάζει κάθε ηλικία, αντλεί την θεματική της από σημαντικές ανακαλύψεις της Αστρονομίας, της Φυσικής, της Κοσμολογίας, αλλά και από την Ιστορία των Επιστημών, και προσπαθεί να απαντήσει στο ερώτημα αν υπάρχει κέντρο στο Σύμπαν και, αν ναι, πού θα μπορούσε να βρίσκεται.

Έτσι, ολοκληρώθηκε η τριήμερη εκπαιδευτική επίσκεψη στην Αθήνα, κατά την οποία οι μαθητές αποκόμισαν πολλαπλά οφέλη μορφωτικού, πολιτιστικού και ψυχαγωγικού χαρακτήρα.

Συνοδοί ήταν οι υπεύθυνοι των προγραμμάτων: κ. Σαργέντη Βασιλική, κ. Μποσμή Αικατερίνη, κ. Τσάμη Φωτεινή, κ. Αθανασοπούλου Ελένη, κ. Κουτσοβασίλη Ελένη, κ. Βασιλάκης Σταύρος.